غذای گیاهی

کینوا، انواع آن و چگونه با کینوا غذا درست کنیم

کینوا، انواع آن و چگونه با کینوا غذا درست کنیم

 

انواع کینوآ و‌ خواص آن و دستور پخت یک غذا با کینوآ:

زمانی که صحبت از یک رژیم غذایی سالم به میان می آید خیلی ها به دنبال سبزیجات و میوه های شناخته شده دور و برشان می روند. اما در این میان موادی هستند که به دلیل ناشناخته بودن شان زیاد مورد استقبال مردم قرار نمی گیرند. کینوا یکی از همین مواد است.

اگرچه این ماده در میان ما ایرانی ها زیاد شناخته شده نیست اما خواص و کاربردهای متنوعی دارد. از سالاد کینوا گرفته تا شیک هایی که از این ماده تهیه می شود، دست شما برای استفاده از این ماده شگفت انگیز و جادویی باز است. در این مقاله قصد داریم خواص کینوا را با هم بررسی کنیم و سپس به سراغ دستور پخت یک غذای خوشمزه با آن برویم. با خواص کینوا بیشتر آشنا شوید: کینوا جزء غلات عاری از گلوتن محسوب می شود که پروتئین های متنوعی در خود دارد و می تواند آمینواسیدهای مورد نیاز بدن را تامین کند.

 

این ماده پایه تغذیه ای باورنکردنی دارد و در مقایسه با غلات تصفیه شده، می تواند منبع عالی از پروتئین ها، فیبرها، ویتامین B و آهن باشد. در کنار این مواد مغذی کلیدی، یکی از مهم ترین مواردی که کینوا در اختیارتان قرار می دهد پروتئین های کامل است. از آنجایی که پروتئین بیش از 15 درصد غلات را تشکیل می دهد کینوا یکی از گزینه هایی است که پروتئین بالایی دارد و در عین حال کم چرب است. همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم این ماده عاری از گلوتن است و فیبر بالایی دارد. اگر به گلوتن حساسیت دارید یا می خواهید ماده ای که غنی از مواد مغذی است را در رژیم غذایی خود بگنجانید کینوا را به هیچ عنوان از قلم نیندازید.

یک پیمانه کینوای پخته شده مواد مغذی زیر را در اختیارتان قرار خواهد داد:

• 222 کالری • 39 گرم کربوهیدرات • 8 گرم پروتئین • 6گرم چربی • 5 گرم فیبر

مطالعات مختلفی درباره مزایای کینوا و خواص آن برای بدن انجام شده است.

برخی از مطالعات نشان می دهند موادی همچون کینوا به دلیل سطح بالایی از فیبر که در خود دارند می توانند جلوی بروز سرطان های مختلفی را بگیرند. یکی از مطالعاتی که در مجله The Journal of Nutrition منتشر شده است نشان می دهد فیبر رژیمی غذایی در غلات کامل همچون کینوا، سطح کلسترول بد را در بدن کاهش می دهد، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و خطر سرطان های رودی معده ای همچون سرطان کولون را کمتر می نماید. انواع مختلف کینوا: اگر بدانید این ماده منحصر به فرد بیش از 120 گونه مختلف دارد حتما شگفت زده خواهید شد.

رایج ترین نوع کینوایی که در فروشگاه ها یافت می شود

کینوای قرمز، سفید و سیاه هستند. نکته جالب اینجاست که هر سه‌ی این موارد بعد از پخت طعم متفاوتی برایتان خواهند داشت. به عنوان مثال کینوای سیاه بعد از پخت تردتر و شیرین تر از کینوای سفید و قرمز خواهد بود. خوردن کینوا باعث کاهش وزن می شود؟ از آنجایی که این ماده شگفت انگیز با فیبر و پروتئین پر شده است مصرف آن می تواند حس سیری را در بدن القا کند. کینوا شاخص گلیسمی پایینی دارد چون پر از فیبر و پروتئین است. این موضوع بدین معنی است که بعد از مصرف این ماده برای مدت طولانی تری حس سیری خواهید داشت و غذای کمتری هم مصرف خواهید کرد.

خوراک کینوا به همراه سبزیجات تازه:

این خوراک ساده را می توان به کمک سبزیجات تازه طبخ نمود و از مزه آن لذت برد. مواد تشکیل دهنده: • یک دوم پیمانه کینوا • دو قاشق غذاخوری ریحان خرد شده • دو قاشق چایخوری سرکه بالزامیک • یک چهارم پیمانه کلم بروکلی • یک چهارم پیمانه پیاز • یک چهار پیمانه کدو • یک عدد فلفل دلمه ای خرد شده • یک پیمانه لوبیای پخته شده • گوجه فرنگی به مقدار لازم • آب لیمو و نمک به مقدار لازم طرز پخت: کینوا را به همراه ریحان، سرکه، پیاز، کدو، بروکلی و فلفل دلمه ای تفت دهید. سپس لوبیای پخته شده را به آن اضافه کنید. کمی نمک به آن اضافه کنید و به همراه آب لیمو و گوجه فرنگی سرو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.